måndag 6 februari 2012

Bucketlist

En bucketlist är en personlig lista över saker som du vill utföra innan du dör. Det kan vara livslånga drömmar om helt meningslösa saker eller något som du känner att alla behöver göra innan de dör. Jag har än så länge endast 4 punkter på min bucketlist men jag planerar att utöka den över tiden.

Min nuvarande bucketlist ser ut så här:
1. Välta en ko. Något som räknas som meningslöst och kanske lite konstigt men jag har alltid funnit det väldigt fascinerande med kovältning.
2. Uppfinna något onödigt. Kanske en sked ämnad endast för lingonsylt. Vem vet?
3. Resa världen runt. Något jag anser att alla borde göra. Uppleva kulturerna, äta maten och träffa människorna. Jag har endast 242 länder kvar.
4. Lära sig minst 100 decimaler av pi. I nuläget kan jag 8.

- Hur har du tänkt att jag ska genomföra detta?
Jo jag har tänkt att du alltid ska ha listan i åtanke när du hamnar i situationer utöver det vanliga. Vissa saker som är med på just din lista kanske inte går att genomföra i nuläget. Exempelvis om du har ”Överleva en zombieapokalyps” som en punkt så förutsätter det att en zombieapokalyps faktiskt äger rum. Vad jag menar är att du måste ta tillfällena när de presenterar sig.

- Varför tror du att jag ska skriva en bucketlist bara för att du säger det?
Gör det inte för att jag säger det, gör det för att det ger dig hjälp att prioritera i vardagen. Livet är dessvärre kortare än man kan tro och en bucketlist kan hjälpa dig att ta vara på en liten del av det.

- Om du nu ska envisas, hur gör man?
1. Börja med att skriva upp några saker som du vill utföra/åstadkomma i livet.
2. Rangordna dem.
3. Utför.

Så enkelt är det.

1 kommentar:

  1. nice timing med klockslaget!!! Älskar grammatiken tjejen :D SKIT BRA SVENSKA! har du tänkt på att börja skriva saker på engelska?!! I WILL READ THAT

    SvaraRadera